суботу, 12 грудня 2015 р.

Що таке сенкан і  що з ним робити  на уроках біології ?!

Питання мотивації учнів на уроках не втрачає своєї актуальності. Готуючись до уроків  кожен раз намагаєшся знайти якісь методи, щоб зацікавити дітей, заволодіти їх увагою і, що складніше, утримати її! Хочу поділитися методом, який  я використовую на уроках. В методичній літературі він  зустрічається під назвою "сенкан". Як правило сенканом завершуємо вивчення теми. Спершу давайте з'ясуємо, що означає це загадкове слово. 


Заглянемо до Вікіпедії))
Сенкан (від фр. Cinquains, англ. Cinquain) - пятирядкова віршована форма, що виникла в США на початку XX століття під впливом японської поезії. На початку XX століття форму сенкана розробила американська поетеса Аделаїда Крепс (Adelaide Crapsey), яка спиралася на знайомство з японськими силлабічеськимі слайдами хайку і танка (Вікіпедія).

Які правила складання сенкан
 (по контуру вірш нагадує ялинку)
Перший рядок - тема сенкана, містить в собі одне слово (зазвичай іменник ), яке позначає об'єкт або предмет, про який піде мова.
Другий рядок - два слова (найчастіше прикметники), вони дають опис ознак і властивостей обраного в сенкані  предмета або об'єкта.
Третій рядок - утворена трьома дієсловами, що описують характерні дії об'єкта
Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає особисте ставлення автора сенкана до описуваного предмету чи об'єкту, (додаткова характеристика)
П'ятий рядок - одне слово - синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Чому саме "сенкан"?
   Написання сенкану на уроках, тим більш на узагальненні теми, допомагає учням із великого об'єму матеріалу вибрати головне, найбільш відповідне і використати все це у скороченій формі. У творчому пошуку діти опрацьовують якомога більше термінів, які стосуються теми, а це можливе тільки за умови глибоких знань. Створення сенкану потребує поєднання інтелекту, творчих здібностей та образного мислення. Такий незвичайний спосіб не потребує багато часу на уроці (5 хвилин достатньо) та особливих талантів.  Віршування не має суворих рамок, а система оцінювання приваблює учнів і заставляє їх з кожним новим віршем все краще опрацьовувати навчальний матеріал. 
   Зупинюсь на системі оцінювання, питанні, що завжди викликає суперечки:"Як оцінити творче завдання?!" "Учень творив і це вже велика справа...".  Приблизна кількість слів, які використовуються при складанні сенкану 11-12, умовою написання "біологічного сенкану" є використання  біологічних термінів. За 1-й рядок - 1 бал, за 2-й - 2 бали, 3-й - три, за 4-й - речення - 4 бали і за 5-й - 1 бал. І обов'язковою має бути індивідуальна характеристика об'єкта або явища опису. Що мається на увазі? Якщо описуємо горобця то в 3-у рядку слово "літає" є недоречним, бо це не є особливість лише горобця) літає і ластівка, і сокіл) Безумовно це трішки ускладнює задачу, але дітям  подобається і вони ще з більшою наполегливістю шукають "особливості". Тому кожний найбільш точний сенкан  заслуговує на 11-12 балів. Помилкові характеристики звичайно не враховуються. Наприклад, при написанні вірша "Акули" написати у 2-ому рядку - «кісткові» - є помилкою і  в учня бал втрачений.
Наводжу приклади декількох віршів написаних учнями різних класів, з різних тем:

Складноцвіті
Однорічні, багаторічні
Цвітуть, запилюються, плодоносять
Складноцвітим характерне подвійне запліднення
Рослина

Щука
Кісткова, прісноводна
Полює, поїдає, знищує
Чатує жертву в засідці
Риба

Серце
Порожнисте, ритмічне
Збуджується, проводить, скорочується
Розташоване у грудній клітці
Орган

Ось так складаються сенкани!
Успіхів у досягненні мети!

2 коментарі: