середа, 29 серпня 2018 р.

Аналізую  ЗНО з біології  2018 року  і … знову руйную деякі стереотипи

Добрий день дорогі читачі та гості блогу! Нарешті знайшла час проаналізувати завдання ЗНО з біології 2018  року. В цілому завдання не складне. Все було виключно за програмою (не сперечаюся, що шкільна програма з біології сьогодні складна).
Головне, орієнтуватися в усіх розділах, тобто ботаніки, зоології, біології людини і загальної біології.
Зупинюся на найбільш «каверзних» (на мою думку!) запитаннях.

Прочитайте текст і виконайте завдання 11-13.

Еритроцити крові людини, що містять гемоглобін А, мають характерну форму (рис. 1). Серпоподібно-клітинна анемія – генетичне захворювання, пов’язане зі зміною структури гемоглобіну А. Мутація призводить до утворення аномального гемоглобіну S, який зумовлює серпоподібну форму еритроцитів (рис. 2) і швидке руйнування їх.

У гемоглобіні А ділянка β-ланцюга складається із залишків таких амінокислот: вал-гіс-лей-тре-про-глу-глу-ліз. У хворого на серпоподібно-клітинну анемію ця ділянка має таку послідовність амінокислот: вал-гіс-лей-тре-про-вал-глу-ліз.



11. Перетворення гемоглобіну А на аномальну форму S може призводити до

А.зменшення надходження до організму кисню
Б.збільшення кількост в крові
Г.зменшення кількості антитіл у кровіі гемоглобіну в еритроцитах
В.збільшення вмісту глюкози

Цікаве запитання!!! Доречний малюнок. Навіть, якщо діти не знали вірної відповіді,  на малюнку видно, що еритроцити серпоподібної форми менші за площею. Отже, кисню в оргнізм буде надходити меншее.
Якщо цей метод не спрацював, працюємо методом виключення: варіанти Б, Г, В - явно не підходять, залишається -А.

12. Укажіть можливий варіант триплета ДНК, який утворюється внаслідок мутації, що призводить до появи гемоглобіну S.

ТАБЛИЦЯ ГЕНЕТИЧНОГО КОДУ
Примітка. У таблиці наведено триплети РНК. Щоб визначити певний триплет, розпочинати потрібно від центру таблиці, позначеного цифрою 1. Перший нуклеотид триплета вибираємо із внутрішнього кола таблиці, другий - із другого кола, третій - із третього кола. У четвертому колі вказано скорочену назву кодованих амінокислот, старт- або стоп-кодон.

Це запитання, на жаль, в дітей (в моїх)  викликало труднощі і розгубленість. Вони вперше бачили  ТАБЛИЦЮ ГЕНЕТИЧНОГО КОДУ в такому вигляді. Ми користувалися весь час
ТАБЛИЦЕЮ ГЕНЕТИЧНОГО КОДУ у вигляді таблички. 
Чомусь я впевнена, що багато вчителів вперше познайомилися з такою ТАБЛИЦЕЮ ГЕНЕТИЧНОГО КОДУ саме на ЗНО - 2018. 
Якщо хтось зі мною не погоджується, пишіть в коментарях. Буду рада кожному Вашому відгуку!

Завдання 29 і 30 - це генетичні задачі, абсолютно нескладні. Ми з дітьми ровязувли подібні багато, багато  разів. 


44. Установіть відповідність між еволюційними подіями (1-4) та геохронологічним періодом (А-Д), у якому вони відбувалися.

1. виникнення більшості типів безхребетних тварин
2. панування голонасінних, рептилій, відомі всі ряди сучасних комах; вимирають первісні земноводні; поява перших ссавців
3. вихід на суходіл хребетних - перших земноводних
4. у флорі суходолу панують голонасінні; панування динозаврів; виникнення безхвостих та хвостатих земноводних; поява й розквіт птахів

А. Кембрійський
Б. Девонський 1
В. Кам’яновугільний
Г. Тріасовий
Д. Юрський

Запитання цікаве, нескладне, али ми, вчителі біології (це я про себе), не звертали особливої уваги на еволюційні події. Ця тема булу в кінці навчального року і жодного разу за минулі роки вона не траплялася в завдннях ЗНО. ПОПАЛИ!!!)))) Нічого, виправимося!

А так, взагалі, тести цікаві, нескладні, доступні абітурієнтам!
Велике спасибі укладачам завдань ЗНО!

Дорогі діти, майбутні випускники!        
Щоб зняти страх перед ЗНО, раджу брати участь у різних олімпіадах і конкурсах. Це свого роду репетиція перед ЗНО. Вона допомагає вкладатися в час, дає стимул повторювати матеріал, вивчати щось нове. Потім буде набагато легше.