понеділок, 21 травня 2018 р.

Уроки на природі, або вивчаємо лишайники

Уроки на природі приносять величезну користь. Учням випадає нагода подихати свіжим повітрям і гарненько розім'ятися. А вчителю - ближче познайомитися зі своїми учнями і дати матеріал в нестандартній формі, а значить - він точно запам'ятається. Адже так цікаво вчити про те, що бачиш реально, ніж те, що є звичайним текстом в книжці і не прив'язане до дійсності. Ми з шестикласниками вивчали лишайники у шкільному саду. 

Тіло лишайника - слань складається з гриба та водорості, що живуть у симбіозі як один організм. Воно утворене переплітаються нитками грибниці, між якими розташовані одноклітинні зелені водорості. Нитки гриба лишайника поглинають воду і розчинені в ній мінеральні речовини, а в клітинах зелених водоростей утворюються органічні речовини.
Водорість, що входить в організм лишайника, відокремлена від гриба, як правило, може існувати самостійно. Гриб окремо від водорості жити не може.


Широко поширені листуваті лишайники у вигляді пластинок різного забарвлення. Вони розростаються на корі дерев. З таких лишайників особливо часто зустрічається  золотисто-жовта ксанторія настінна.
Лишайники дуже невибагливі. Всією поверхнею тіла вони вбирають вологу дощів, роси і туманів. Лишайники першими поселяються в самих безплідних місцях (на голих скелях, каменях, в пустелях, на дахах, на поверхні скла).
Виділяючи особливі кислоти, лишайники повільно руйнують гірські породи. Відмираючи, вони утворюють грунт, на якому можуть жити інші рослини.
 
У спеку лишайники настільки висихають, що здаються зовсім млявими і легко кришаться. Але після дощу вони оживають знову.


Немає коментарів:

Дописати коментар