понеділок, 11 вересня 2017 р.

Урок природознавства в 5 класі: обладнання для вивчення природи


Для того щоб роздивитись те, що неможливо побачити не­озброєним оком, щоб наблизити те, що знаходиться далеко, щоб дізнатися об’єм, масу та розміри того чи іншого об’єкта, було створено обладнання для природничо-наукових спостережень та дослідів.
Сьогодні на уроці природознавства в п’ятому класі учні знайомилися з приладами та обладнанням, які використовуються для дослідження природи.


Вимірювальні прилади

Лінійка — найпростіший вимірювальний інструмент, який являє собою пластину, в якій як мінімум одна зі сторін пряма. Зазвичай лінійка має нанесені поділки, кратні одиниці вимірювання довжини (сантиметр, дюйм), що використовуються для вимірювання відстаней.
Лінійки зазвичай виготовляють із пластику або дерева, рідше — з металів.


Найчастіше лінійку використовують для вимірювання та побудови прямих ліній при викладанні в школі та для побудови технічних креслень.
Лекало — фігурна лінійка, яка дозволяє чітко наносити криві лінії. Може використовуватися для креслень викройок одягу.

Логарифмічна лінійка — обчислювальний прилад, який дозволяє виконувати кілька математичних операцій, основними з яких є множення та ділення чисел.
Рулетка - інструмент для вимірювання довжини. В нас вона була - 50 м. На наступному уроці спробуємо виміряти обєм нашої школи.
 

Збільшувальні прилади
Можливості органів чуттів людини обмежені. Адже якпцо розглядати листок рослини неозброєним оком, то можна помітити жилки листка, але не розгледіти на його поверхні волоски. На зоряному небі видно Місяць, на якому без збільшувальних приладів можна побачити тільки темні й світлі ділянки поверхні. Проте ш;об з’ясувати, ш;о вони собою являють, потрібне спеціальне обладнання.
Отже, ш;об розширити свої можливості вести спостереження за природою, людина створила різноманітні збільшувальні прилади. До них належать лупа, бінокль, мікроскоп, телескоп.
За допомогою мікроскопа вивчають тіла найменших розмірів.
Лупа збільшує тіла природи в кілька разів, а потужний мікроскоп - у сотні тисяч разів.


Телескоп дає змогу розглядати небесні тіла, які перебувають на дуже великих відстанях від людини. Так, за допомогою телескопа розглядають Місяць, зорі та їхні скупчення.
Бінокль - прилад для розглядання предметів на відстані.



І як тут не подивитися в бінокль на шкільний стадіон....


 Втомилися!)))) Фізкультхвилинка!


 Для вимірювання маси тіл використовують терези.

Лабораторне обладнання використовують для проведення дослідів з фізики, хімії, біології.
Хімічне обладнання: мірний циліндр, мірний стакан, колбу, хімічний стакан, пробірку, лійку, скляну паличку, порцелянову чашку, лабораторний штатив. Переважає серед нього скляне обладнання. Тому за правилами безпеки слід працювати з ним обережно, уважно, не сильно нагрівати, ставити на звичне для нього місце, наприклад пробірку - у штатив для пробірок. Таким обладнанням зручно користуватися під час проведення хімічних, фізичних і біологічних дослідів.

Мірний циліндр чи мірний стакан мають поділки, тому ними відміряють потрібний об’єм рідини. Хімічні стакани, колби, пробірки поділок не мають. Їх використовують для зберігання рідин, приготування розчинів речовин у воді, виконання дослідів з речовинами. Пінетками набирають невеликі об’єми рідини. Призначення лійки - наливати рідину акуратно без розбризкування. Скляною паличкою перемішують речовини в посудині. У порцеляновій чашці здійснюють випарювання рідини з розчинів.


Пам’ятай! Під час роботи з будь-якими приладами чи пристроями потрібно дотримуватися правил користування ними і правил безпеки. 

Підсумки
Для вивчення живої і неживої природи використовують різноманітні прилади і пристрої, лабораторне обладнання.
До збільшувальних приладів належать лупа, бінокль, мікроскоп, телескоп.
Масу вимірюють за допомогою терезів, час - за допомогою годинника і секундоміра, а температуру - термометром.
Для визначення лінійних розмірів тіл використовують лінійки, косинці, метри, рулетки.
Лабораторне обладнання використовують для проведення дослідів з фізики, хімії, біології.

2 коментарі: